Blijf op de hoogte:

Contact: 033-7410041

Blogs

AVG een uitdaging? Behandel je bedrijf als een oldtimer!

 

Menig organisatie hikt aan tegen het voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Veel hebben al stappen in de goede richting gezet, maar er zijn ook nog ondernemers die in de waan van alledag de AVG weer hebben geparkeerd. Alle top 10-tips en prio-lijstjes van adviseurs ten spijt, ze zien door de bomen het bos niet meer en komen vaak niet verder dan het advies: Huur ons in! Niet bepaald een uitnodiging om harder te gaan lopen. 

 

AVG, alleen maar moeten?

AVG een uitdaging? Zie het als een oldtimer

De weerstand is nog altijd onverminderd groot. De AVG wordt als een moeten ervaren. Het staat gelijk aan de druk om het huis aan de kant te maken voor een bezoekje van je schoonmoeder of het doen van de administratie voor de btw-aangifte. Er zijn vast betere voorbeelden, de aversie is er niet anders om. Wees eerlijk, veel mensen hebben gewoon een hekel aan iets moeten. De vraag waarom we moeite hebben met het voldoen aan verplichtingen en uitstelgedrag vertonen is voer voor psychologen. Daarvoor bestaan vast 1001 verklaringen. Psychologen zijn wat dat betreft gelijk aan juristen. Een ding is zeker, met theorieën en goede voornemens alleen word je
niet compliant. Daarvoor moet je toch echt wat doen.

Bottom line is dat velen niet de kennis en kunde in huis hebben om AVG-proof te worden. Voor zover die kennis er wel is schort het aan capaciteit. En als die capaciteit al op orde is dan resten nog de uitdagingen om alle betrokkenen te laten praten in een taal die eenieder machtig is en de vraag hoe je alle neuzen dezelfde richting op krijgt. Juristen kijken immers altijd achteruit, ICT’ers alleen vooruit. En dan heb je nog de Peppi’s en Kokki’s die heel hard bezig zijn om centjes te verdienen en privacy ook belangrijk vinden.

 

Impact op jouw datahuishouding

Privacy is nu eenmaal iets wat nooit hoog op de agenda heeft gestaan. En waarom zou je? Data bewaren is immers prettig voor later. Om de opslagruimte hoef je het niet te laten. Net als die veel te grote schuur bij je huis, waar je de afgelopen jaren van alles in hebt gestopt wat niet echt meer nodig is, maar vrolijk werd opgeslagen omdat het wellicht ooit weer eens van pas komt. Iedere keer als die deur weer opengaat komt de ‘oh ja’ erlebnis. 

Van de AVG moeten we onze schuur opruimen. Gaat dat iets veranderen? Ja, voor zover dat moet. Wat moet wordt echter niet bepaald door de AVG. Dat bepaal je zelf. Zodra je die grens van moeten naar willen passeert ontstaan kansen. Mooie mogelijkheden om serieus geld te verdienen. En dan doel ik niet op privacy als businessmodel. Nee, dit gaat om iets heel anders. De eisen die nu in relatie tot privacy worden gesteld bieden een uitgelezen mogelijkheid om de onderneming eens kritisch tegen het licht te houden en te bouwen aan de structuur. 

 

Een AVG implementatie voorbeeld

De verschillende AVG implementatietrajecten die ik direct en indirect heb mogen meemaken laten zien dat met een gerichte aanpak een organisatie niet alleen compliant wordt, maar ook veel extra’s oplevert. Het brengt kwetsbaarheden aan het licht, geeft handvatten om daar iets aan te doen en heel concreet verbeteringen en besparingen te organiseren. Inderdaad, dit is heel algemeen. Ik maak het wat concreter aan de hand van een voorbeeld wat ik samen met Michiel Overgaag en zijn collega’s van Bvolve heb mogen doen.

Bij een relatie, een mooie, snelgroeiende onderneming met een heel overzichtelijke groepsstructuur stelden we vast dat niemand precies kon vertellen hoe de hazen lopen. Met andere woorden in de hele organisatie was niet één persoon die enigszins het wie, wat, waar, wanneer en hoe van de onderneming en werkzame personen kon duiden. Binnen de onderneming werden in de keten, intra groep en met derden veel persoonsgegevens gedeeld. Met betrekkelijk simpele middelen en een geringe inspanning hebben we niet alleen de informatie opgehaald om de organisatie AVG compliant te maken, de bijvangst leverde veel meer op. De kwetsbaarheid die aan het licht kwam bood een handvat om verbeteringen door te voeren, in de structuur en werkwijzen, en daarmee ook besparingen te realiseren. On top, de onderneming werd een stuk transparanter. Dat levert onmiddellijk winst op.

Deze case is niet uniek. Iedere organisatie heeft een schuur waarvan men bij voorkeur de deur gesloten houdt. De AVG biedt een mooie gelegenheid om daar eens flink de bezem door te halen en ruimte te maken voor een oldtimer. Ook die worden alleen maar meer waard door goed onderhoud.

 

Hulp nodig?

Neem contact op met Michiel Overgaag 06 8680 5873 of Edward Lich 06 2463 6064. Vul hieronder je contactgegevens in en wij nemen contact met je op.

 


data, AVG, privacy, Datamanagement, Privacy wetgeving, compliant, Dataverzameling