Blijf op de hoogte:

Contact: 033-7410041

Blogs

Het geheim tot het overleven van disruptieve innovaties

Jens Goossens
0

 

Stel je voor, je wordt op een dag wakker en uit het niets is er opeens een compleet nieuwe technologie op de markt. En nieuwe innovatie die je niet zag aankomen en die huidige technologieën in alle opzichten overklast. Dit klinkt vrij onwaarschijnlijk, toch? Nee, er zijn genoeg voorbeelden van dit soort scenario’s te vinden. Neem bijvoorbeeld taxi service Uber of navigatiesystemen voor in de auto. In het laatste geval domineerde spelers als Garmin en TomTom deze markt over meerdere jaren en vlogen de navigatiesystemen voor honderden dollars per stuk over de toonbank.

pic2

Maar dat was allemaal voordat Google de markt betrad met Google Maps voor Android-telefoons, waaronder meer een navigatiefunctie in zit. Dit was uiteraard helemaal gratis (los van de gebruikte mobiele data) en werd bij een Android update automatisch geïnstalleerd. Met Als gevolg dat de marktwaarde van Garmin en TomTom's dramatisch daalde, namelijk 85% in slechts 18 maanden.

Is mobiel betalen als volgende aan de beurt?
Een andere markt waarin hetzelfde zou kunnen gebeuren is de markt voor mobiele betalingen. Banken, als de traditionele spelers voor het leveren van betaal mogelijkheden, zullen de strijd aangaan met alternatieve aanbieders van zogenoemde m-payments, zoals PayPal, Google en meer recent Apple Pay. Het volume en de aantallen van e-payments (en met name m-payments) groeit wereldwijd ontzettend hard. Echter, bedrijven zoals PayPal, technologie giganten als Google en Apple, telco's en kleine start-ups zorgen voor nieuwe, innovatieve manieren om de markt te bedienen, met name via smartphone-apps. Hierdoor raakt de markt steeds meer gefragmenteerd, veranderen de eisen van de klant steeds sneller en moet alles meer via digitale kanalen. Dit vraagt van bedrijven meer flexibiliteit en veranderkracht om hiermee om te gaan. En juist hier zijn de traditionele spelers over het algemeen niet de sterkste in t.o.v. de uitdagers.

pic1

"Eye of the tiger"
Wanneer banken hun positie in de waardeketen van elektronische betalingen willen verliezen zullen ze moeten vechten en d.m.v. eigen mobiele betaal technologieën op de markt te brengen of door actief samen te werken met andere partijen. Echter zien banken betalingen als een kostenpost en veel banken hebben een verouderde en monolithische IT-infrastructuur die hen ervan weerhoudt om snel nieuwe betaal technologieën te ontwikkelen en op de markt te brengen. In feite liggen er juist enorme kansen voor het grijpen met de juiste business strategie. Betalingen kunnen namelijk een nieuwe bron van inkomsten voor banken worden, maar alleen als banken ook bereid zijn om proactief te concurreren met al deze nieuwkomers. Neem als voorbeeld, Apple Pay, waar de banken een hoge prijs betalen voor de samenwerking met Apple: US banks pay high price for cozying up to Apple.

Dit is waar enterprise architectuur om de hoek komt kijken!
Enterprise architectuur (EA) kan een nuttige discipline zijn om banken te helpen met het realiseren van hun bedrijfsstrategie. EA ondersteunt banken bij het realiseren van een high-impact business transformatie die hen in staat stelt om beter te concurreren met de uitdagers. Via een “value based” gebaseerde aanpak, kan enterprise architectuur hieraan bijdragen. En in relatie tot andere disciplines, kan EA echte waarde leveren in het omzetten van strategie naar realiteit. EA biedt de fundamentele connectiviteit tussen meerdere disciplines door m.b.v. het modelleren en analyseren van uw organisatie in een gestructureerde en effectieve manier, zie: Driving Business Outcomes with Enterprise Architecture as a Knowledge Hub. In deze benadering dient de nadruk op veranderingen te worden gelegd in plaats van op het documenteren van de huidige situatie van de organisatie. De uitdaging is om complexe omgevingen draaiende te houden, maar ook ondersteuning te bieden voor mogelijke toekomstige transformaties. De markt kan erg snel veranderen, kijk maar naar de vrije val van de marktwaarde van Garmin. Daarom moet men bereid zijn om tijdig te reageren op deze veranderingen. Agile methodieken hebben bewezen nuttig te zijn als het gaat om snel veranderende en stapsgewijs oplossingen te leveren. Iteraties die elk bestaan uit requirement analyses, design, product ontwikkeling, implementatie en feedback zal resulteren in een kortere time-to-market. En stelt organisaties beter in staat om in te spelen op de behoeftes van klanten in een dynamische markt zoals e-payments.

Wil je meer weten over het functioneren van enterprise architectuur, lees dan de volgende blog: Enterprise Architecture: Key to Successful Business Transformations, waar EA wordt gepresenteerd als een soort hub tussen verschillende organisatorische disciplines die helpen met transformeren. Immers moet uw organisatie instaat zijn om snel te kunnen veranderen wanneer de disruptieve uitdagers voor de deur staan!

 

EA, Enterprise Architectuur, innovatie, Organisatie Innovatie, Transformatie, Waardeketen