Blijf op de hoogte:

Contact: 033-7410041

Blogs

Lean Six Sigma 3/3 -  Service vs. Industrie

Rens de langen
0

Vanzelfsprekend optimaliseren organisaties die in de praktijk Lean Six Sigma gebruiken hun processen op de werkvloer. In een industriële omgeving maken zij gebruik van 'trucjes' zoals het ophangen van boormachines op de juiste hoogte aan een touwtje voor een optimaal gebruikersgemak. Ook voorraden worden beperkt door het gebruik van intelligente systemen, zoals Single peace flow, Just in Time en Kanban. Een groeiend aantal niet-industriële organisaties maken ook gebruik van deze Lean 'trucs', wat vaak leidt tot toonaangevende verbeteringen. Maar is dit alles waar Lean voor staat, Het toepassen van standaardoplossingen voor standaard problemen? Nee, het zou verkeerd zijn om Lean te portretteren als enkel een verzameling van 'trucs'. Voor de echte succesvolle 'Lean' organisaties is de methode een onderdeel van hun cultuur.


Trots op het product

In omgevingen waar Lean wordt toegepast in de productie zien we medewerkers die trots zijn op het product, de processen en de Lean technieken die gebruikt worden voor het proces. Medewerkers worden gestimuleerd om deel te nemen in het optimaliseren van de processen. Goede ideeën, maar ook kleine verbeteringen worden serieus genomen en die worden ook vaak uitgevoerd. Ook het maken van fouten wordt niet gezien als slecht, zolang er maar van geleerd wordt. Werk roulatie en constante training is onderdeel van het werk. Samengevat, werknemers worden met veel respect behandeld door de organisatie, wat er voor zorgt dat werknemers loyaal zijn aan de organisatie en trots zijn op het werk dat ze leveren.


Misbruik van Lean

In service georiënteerde organisaties zijn de mensen vaak minder trots op het product. Het product, het proces en de klant zijn te veel uit het zicht waardoor men minder trots kan zijn op het resultaat van het werk. Vaak zien we ook het gebrek aan motivatie bij medewerkers die voornamelijk routinetaken uitvoeren. Lean wordt vaak misbruikt in deze organisaties. Bijvoorbeeld: kosten moeten met 20% omlaag, zullen we dan maar Lean introduceren ... Geen wonder dat veel dienstverlenende organisaties dan worden geconfronteerd met tegenstand in Lean projecten.


De Lean cultuur

Lean heeft alles te maken met het tezamen verbeteren en veranderen van organisaties. Mensen vanuit de gehele organisatie zijn hierin betrokken, van management tot aan de werkvloer. Een van de uitkomsten van het toepassen van Lean technieken is dat er meer transparantie ontstaat in de processen wat niet iedereen zal bevallen. In elke organisatie zijn er mensen die Lean ervaren als een bedreiging, maar voor diegenen die bereid zijn te veranderen en de uitdaging aangaan kan het voelen als bevrijding. De reactie van die mensen is dan: "Eindelijk is er ruimte voor een verandering”en "Eindelijk zijn er mensen die bereid om mijn ideeën voor verbetering te horen".

Door het betrekken van mensen zullen Lean projecten uiteindelijk een diepgaand effect hebben op de bedrijfscultuur. Dit zal in de praktijk resulteren dat mensen trotser zijn, dit zal uiteindelijk ook leiden dat er blijvend betere resultaten geboekt worden.


Veel succes met het werken met LSS in uw organisatie!

 

Deze blog is een vertaling van de blog Lean Six Sigma (3/3): Service vs industry van Peter Matthijssen (BiZZdesign)

 

Lean