Blijf op de hoogte:

Contact: 033-7410041

Blogs

Less is clearer! – Wat organisaties kunnen leren van Dick Bruna

Communicatie is in elke business transformatie van groot belang. Maar hoe kom je tot de essentie van je boodschap? Bvolve zocht het voor je uit tijdens het Infographics Congres 2017 en zette wat tips op een rijtje

Op 3 maart jl. was Bvolve te gast op het Infographics Congres, welke dit jaar alweer zijn tiende editie beleefde onder de bezielende organisatie van BNO in samenwerking met diverse designers. Met keynotes van o.a. Paul Mijksenaar en Nigel Holmes werden wij als business consultants ondergedompeld in de wereld van informatiedesign. 

Afbeelding1-17.png
 
'Less is clearer' – Nigel Holmes
 

De dag zat vol met best-practices en prachtige voorbeelden van infographics. De boodschap die bij ons echter het meest bleef hangen was 'Less is clearer' van Nigel Holmes. Volgens Nigel is het creëren van 'clarity' nog belangrijker dan 'simplicity', hoewel beide hand in hand kunnen gaan als het gaat om visualisaties. Hij illustreerde dit aan de hand van Nijntje, het geesteskind van wijlen Dick Bruna. Nijntje is een prachtig voorbeeld van hoe je met een visualisatie tot de essentie van een onderwerp (in dit geval een konijn) kunt komen. Aan de hand van slechts enkele lijnen laat Bruna de hele wereld nog elke dag de avonturen van dit konijntje meebeleven. 

Maar hoe kom jij tot de essentie van je boodschap? Wij geloven dat het maken van een infographic (een visueel verhaal) meer duidelijkheid geeft aan hetgeen je wilt overbrengen. Maar hoe pak je dat aan? Wij hebben hiervoor vijf tips voor je op een rijtje gezet. 

 

1. Je publiek bepaalt je succes

Een infographic maak je om een boodschap over te brengen bij een bepaald publiek. Maar wie is je publiek? Maak voor dat je begint een profiel van je doelgroep. Aan wie ga jij je verhaal vertellen en welk doel wil je bereiken. Wanneer deze doelstelling en doelgroep met elkaar matchen kun je een verhaal overbrengen dat zich daadwerkelijk verbindt met het publiek.

 

2. Vertel een… Verhaal!

Jon Wile betoogde tijdens zijn presentatie: “These days everyone focusses on technology, but they need to focus on storytelling”. Hij benadrukte nogmaals het belang van storytelling. Wanneer je een infographic gaat maken is het essentieel dat je een duidelijke storyline hebt. Daarbij is het belangrijk dat je één verhaal vertelt waarin de kernboodschap voor jouw doelgroep wordt verhelderd. Dus haal de onnodige informatie uit je storyline zodat de kern spreekt. Less is clearer!

Afbeelding2-13.png
Simplification – Hans Hoffman

 

3. Vertel je verhaal met een plaatje

Uit onderzoek van Green1 is gebleken dat wanneer tekst visueel wordt ondersteund, de bereidheid van de lezer om verder te lezen vergroot met ruim 80%. Dit onderschrijft nog eens de kracht van infographics. Interactiedesigner Joe Chrisman van ontwerpbureau Clever Franke benadrukte nog maar eens dat voor een succesvolle informatieoverdracht het gebruik van herkenbare visualisaties voor je doelgroep van groot belang is.

 

4. Communiceer met humor

Terug naar Nigel Holmes, die in zijn keynote het belang van humor in infographics aanhaalde. Datavisualisatie is ‘serious business’, infographics maken is ‘fun!’, aldus Holmes. Vervolgens liet hij aan de hand van twee zelfbedachte dieren (zie onderstaande afbeelding) zien wat het verschil is tussen iemand die data visualiseert en iemand die infographics produceert. Een verhaal met een stukje humor (‘light heartedness’) erin zorgt ervoor dat je ‘vrienden wordt’ met de lezers en dat je daarmee in de eerste plaats hun sympathie realiseert. Een glimlach zorgt voor begrip en interesse, twee belangrijke ingrediënten om impact te hebben in elke organisatie!

 

Afbeelding3-1.png 

Datavisualisatie vs. Infographics – Nigel Holmes

 

5. Breng mensen in beweging!

Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat je mensen in beweging krijgt met je infographic. Zoals Joe Chrisman het mooi verwoordde: “Don’t just inform, empower the next step”. Zorg daarom naast een overtuigend verhaal dat de essentie raakt ook voor een heldere call-to-action in je infographic.

 

Tot slot

Infographics maken is leuk, maar om ‘less is clearer’ in de praktijk te brengen moet je vaak nog wel een aantal stapjes zetten als organisatie en als professional. Bvolve gelooft in de toepassing van dit krachtige communicatiemiddel in de context van haar dienstverlening, bijvoorbeeld op het gebied van Enterprise Architectuur. Daarnaast verzorgen wij ook trainingen waarin we je meenemen in de wereld van visuele verhalen in de context van organisaties en de transformatie(s) die zij doormaken.

Lees meer over de training Enterprise Architectuur met Infographics:

 New Call-to-action

 

Bronnen 
1 Green, R. (1989). The persuasive properties of color. Marketing Communications.
Afbeelding 1: http://images0.tcdn.nl/feed/article22914855.ece/BINARY/u/IMG_nijntje_1_1_T610UDHP_display.jpg
Afbeelding 2: https://www.flickr.com/photos/148370706@N06/sets/72157679207280721/with/32904120220/
Afbeelding 3: http://www.aiga.org/globalassets/migrated-images/uploadedimages/aiga/content/inspiration/centennial_voices/l_porcupine-zebra-640.jpg

 

 

Infographic, Infographics Congres, Infpgraphices