Publicaties

Aan de slag met IT4IT: 5 tips!

Sinds enige maanden ben ik gefascineerd door IT4IT. IT4IT is het nieuwe business model voor (interne) IT afdelingen. Nu hoor ik je denken: nieuw business model? Waarom heeft een IT-afdeling een nieuw business model nodig? We hebben toch al ITIL, COBIT, BiSL en andere modellen met een vier of vijf letterige afkorting? Eens, die zijn er ook. En die modellen doen het best aardig, maar ik geloof dat juist IT4IT de IT-afdelingen nu echt een stap vooruit gaat helpen. In deze blogreeks vertel ik over die zaken die IT4IT tot een succes gaan maken. Deze keer geef ik je vijf tips als je zelf aan de slag gaat met IT4IT. Tevens licht ik graag toe hoe Bvolve jouw organisatie hierbij kan helpen!

Bvolve gelooft dat de digitale waardeketen een vlot lopend, transparant proces moet zijn waar de organisatie grip op heeft. Essentieel hiervoor is flow in de waardeketen waarbij de waardeketen voorzien is van perfecte IT ondersteuning: applicaties en data. Afgelopen jaren heeft Bvolve veel ervaring opgedaan met het verbeteren van digitale waardeketens. Op basis van deze ervaring geven we je graag 5 tips!

1. Start met een verkenning 

Een verkenning kan in vele vormen gedaan worden. Zelf gebruiken we veelal de IT4IT quick scan. De quick scan biedt, zoals de naam al aangeeft, snel inzicht in het IT4IT volwassenheidsniveau van de organisatie. Vraag de scan aan, door contact op te nemen met Sander van Hoeve, en vul de scan aan met enkele ondersteunende, diepte interviews. Door zowel de scan te doen als interviews te houden ontstaat al enige IT4IT kennis in de organisatie. Bovendien geeft dit de organisatie de kans om input te leveren. Op basis van de resultaten kan je verder met tip 2 en 3.

2. Zorg voor een gemeenschappelijk beeld

Iets dat we niet genoeg kunnen benadrukken, is het creëren van een gemeenschappelijk beeld. Zitten we allemaal op dezelfde bladzijde? Hebben we hetzelfde idee van het probleem dat we gaan oplossen? De valkuil waar veel organisaties instappen is het starten van een project zonder een gemeenschappelijk beeld van wat het project gaat opleveren. Zorg ervoor dat iedere stakeholder zich herkent in de resultaten van de verkenning. Besteed aandacht aan het creëren van een gemeenschappelijk doel. Het heeft onze voorkeur om dit doel als gezamenlijke activiteit in een zin te kunnen gieten. Dit is verre van eenvoudig en gaat tijd kosten. Maar het is beter deze discussie voor de start van het project te voeren, dan er na de investering van veel geld en tijd achter te komen dat je niet hetzelfde doel nastreeft.

3. Maak gezamenlijk een roadmap

Maak gezamenlijk een roadmap voor de komende periode. Bepaal gezamenlijk welke van de bevindingen uit de verkenning prioriteit hebben. Door gezamenlijk te plannen heeft iedereen invloed op wat wanneer wordt opgeleverd. Dit helpt bij het creëren van draagvlak voor de verandering. Wij hebben goede ervaringen met het prioriteren op basis van gezamenlijk gedefinieerde variabelen. Denk hierbij aan kosten, doorlooptijd, waarde, relatie met andere reeds lopende projecten etc.

4. Doe verbeteringen die leiden tot business waarde

Bij de vorige tip noemde we al de variabele waarde. Dit kan waarde zijn voor de business of waarde voor de IT-afdeling waarbij deze als het goed is sterk met elkaar verbonden zijn. Zo leidt het invoeren van Applicatie Portfolio Management tot meer grip op het applicatielandschap en, als het goed is, tot beter functionerende applicaties voor de business. Een ander voorbeeld is het invoeren van een zelfservice voor het aanvragen van applicaties. Door dit geautomatiseerd af te handelen, kan de werklast bij IT worden verlaagd en kan de doorlooptijd worden verminderd.

5. Werk met een multidisciplinair teamDe Bvolve aanpak voor IT4IT.png

In een eerdere blog vertelden we al over het gebruiken van het vakgebied architectuur bij de adoptie van IT4IT. In de praktijk merken we dat architectuur niet het enige vakgebied is dat waarde kan toevoegen aan een IT4IT implementatie. Sterker nog, wij zien dat IT4IT alleen succesvol in een organisatie kan worden ingezet, op het moment dat de implementatie ondersteund wordt door een multidisciplinair team. Waarbij multidisciplinair twee aspecten kent: enerzijds de rollen binnen de waardeketen anderzijds verschillende vakgebieden. Denk bij de rollen bijvoorbeeld aan de project portfolio manager, de functioneel en technisch beheerder of de servicedesk medewerker. Bij de vakgebieden doelen we op Lean, Architectuur, Business Proces Management en Data Management. Door beide aspecten te vertegenwoordigden in het team, ontstaan gesprekken tussen disciplines en worden muren tussen silo’s afgebroken!

 

We hopen dat deze tips je gaan helpen bij het gebruiken van IT4IT! Ben je benieuwd wat Bvolve jouw organisatie kan bieden op gebied van IT4IT? Neem dan contact op met Sander van Hoeve.

 

 

Tweeten
Delen

Gerelateerd