Publicaties

Hoe maak je als architect een infographic met impact?

Herken je dat het lastig kan zijn om de boodschap van complexe architectuurvraagstukken over te brengen aan de mensen uit de rest van de organisatie? Dit kan je doorbreken door complementair aan al het inhoudelijke werk, meer aandacht te besteden aan de vormgeving van jouw architectuurboodschap. Met een meer visuele boodschap kun je als architect consumeerbare ontwerpen opleveren die de digitale transformatie van de organisatie (mede) mogelijk maken. Kortom communiceren met infographics.

 

Waarom infographics?

Met een infographic vertel je het visuele verhaal van jouw project en helpt het je meer impact te geven binnen jouw organisatie. Het is een bekende uitspraak dat mensen iets veel beter begrijpen wanneer ze het voor zich zien. Geen wonder dat met de stijgende hoeveelheid informatie die we tot ons nemen, niet in de laatste plaats dankzij mobiel internet en social media, steeds meer dingen visueel worden gepresenteerd. Zo is het niet nieuw dat het Facebook algoritme voorrang geeft aan posts met foto’s en video’s. Bovendien verwerkt het menselijke brein beelden sneller dan tekst, met name wanneer er veel context is.

 

5 tips voor het maken van een infographic als architect

Tijdens de training EA communicatie met infographics wordt de focus gelegd op hoe infographics kunnen helpen bij jouw architectuuruitdaging en gaan we concreet aan de slag met jouw casus aan de hand van enkele handige technieken. Vooraf kunnen we een tipje van de sluier oplichten met vijf tips. Houd bij het maken van de infographic de volgende dingen in het achterhoofd:

Tip 1: 5 seconden regel

Neem de vijf seconden regel mee in de aanpak van het designproces. De meeste lezers bekijken een infographic voor slechts een paar seconden. Het is dus belangrijk dat binnen die paar seconden de lezer zich voelt uitgenodigd om verder te lezen. Een vuistregel hierbij is dat het design de kernboodschap duidelijk moet communiceren naar de lezers in minder dan vijf seconden. Hierdoor kan de infographic zijn kernboodschap communiceren naar alle lezers, ook al scannen ze alleen maar en nemen ze niet de tijd om de hele infographic te bekijken.

Tip 2: Vertel één verhaal

Het is belangrijk om alle informatie in de infographic te focussen op het heel goed vertellen van één verhaal. Probeer niet om meerdere kleine verhalen te vertellen. Infographics die bijvoorbeeld ‘zomaar’ data visualiseren, zonder dat er een samenhang is, worden rommelig en lezers weten niet waar ze op moeten letten.

Tip 3: Visualiseer wanneer mogelijk

Infographics training.png

Bij een infographic geldt dat hoe meer data je visualiseert hoe beter. Het visualiseren van data helpt bij het trekken van de aandacht van lezers. Daarnaast bespaar je de lezer tijd om de inhoud te begrijpen en het maakt de kernboodschap meer memorabel. Bovendien is de informatie ook toegankelijk voor mensen die de taal niet spreken.

Tip 4: Minimaliseer tekst

Dit is een van de grootste uitdagingen, want vaak is er enorm veel informatie die je wilt communiceren naar je stakeholders. De verleiding is groot om alle gerelateerde informatie in het design te stoppen en maar te hopen dat je publiek de tijd neemt om alles te lezen. Een infographic moet juist focussen op de kernboodschap van het specifieke vraagstuk en niet proberen om de ultieme gids te zijn met alles over je bedrijf of product. Hoe minder tekst in je infographic, hoe meer mensen je bereikt. Het publiek oordeelt of een infographic het waard is om te bekijken in de tijd die ze hebben.

Tip 5: Begin met tekenen

Tekenen is onze oudste technologie en het is erg laagdrempelig om te doen. Het geeft je vrijheid in het visualiseren van je verhaal, je bent niet gebonden aan de grenzen van softwaretools en kunt gewoon je gang gaan. Hierdoor word je creatiever en ga je sneller tot de essentie komen.

Aan de slag met infographics? Neem contact op met Erwin Bijker, of bekijk de voorbeelden.

 

Infographics training

Infographics presenteren informatie op een aantrekkelijke, begrijpelijke en memorabele manier. In onze infographics training leer je hoe je als architect snel en duidelijk de kern van je boodschap kan overbrengen. Kan je nog wel wat hulp gebruiken of wil je beter worden in het maken van infographics? Via onderstaande button krijg je meer informatie over de infographics training.

Click me

Gerelateerd

architectuur

Wat is de meerwaarde van architectuur in een Agile omgeving?

Bij een verandertraject in een middelgrote uitvoeringsorganisatie is het doel om op een nieuwe manier te gaan werken en daarbij een nieuw ICT-systeem..

architectuur

Een schoolvoorbeeld: kennisdelen en Enterprise Architectuur best practices

Eerder hebben wij geschreven over het inrichten van de architectuurfunctie en architectuurrepository naar aanleiding van opdrachten voor..

architectuur

ArchiMate® 3.0: De organisatie als stad

Een stad kan worden uitgetekend in meerdere plattegronden. De meest gebruikte plattegrond geeft weer hoe de wegen en sporen lopen en waar belangrijke..