Blijf op de hoogte:

Contact: 033-7410041

Blogs

Van Pokémon Go naar APM Go! Word een echte APM-master..."

Matthijs Scholten
0

Vorige week heb ik aan de hand van de werking van Pokémon Go, dé mobiele gamesensatie van dit moment, een aantal lessen over APM gedeeld. Deze week is het tijd om eens te kijken naar de ontwikkeling die er wordt gestart wanneer een organisatie besluit om APM te gaan inrichten.

 

Van Pokémon Portfolio Management naar Applicatie Portfolio Management

In Pokémon Go ben je continue bezig met het vangen en inzetten van Pokémon. Op deze manier vertegenwoordigt je Pokébal een portfolio van diverse Pokémon met elk hun eigen waarde en vaak unieke kwaliteiten. Zoals vorige week al geïllustreerd heeft elke Pokémon een bepaalde levensduur, waarnaast het mogelijk is om ervoor te kiezen om de Pokémon te laten evolueren naar een krachtiger versie. Deze keuze baseer je door zorgvuldig te kijken naar je “Pokémon portfolio” en deze informatie te gebruiken om een beslissing te kunnen nemen. Je kunt bijvoorbeeld besluiten om te investeren in een krachtigere Pokémon door ze te laten evalueren, of opnieuw op jacht te gaan naar de Pokémon die je portfolio complementeert en er waarde aan toevoegt.

Waar je bij Pokémon kunt uitblinken door een goede en actuele balans van unieke (bestaande en nieuwe) Pokémon in je verzameling, geldt dit ook voor je applicatieportfolio’s. Waar je enerzijds druk bezig bent met het waarderen en evolueren van je bestaande applicaties, wil je ook grip krijgen op vernieuwing en innovatie binnen applicatieportfolio’s.

Afbeelding6.jpg

 

Afbeelding: Groeien van Pichu naar Pikachu naar Raichu Bron: hhtps://mattewspokeblog.wordpress.com/

 


Geïnformeerde beslissingen nemen: you win!

Uiteindelijk is APM niet zomaar een hobby zoals Pokémon, maar gaat het in essentie maar om één ding: goed geïnformeerde beslissingen nemen over de ontwikkeling van het applicatielandschap. Zo’n besluit kan bijvoorbeeld leiden tot een bepaalde investering, of tot het vervangen of elimineren van een bepaalde applicatie.

Pokémon Go is natuurlijk een hype, maar APM is “here to stay”! De vergelijking houdt natuurlijk een keer op. Voor elke Pokémon die je vangt, krijg je sterrenstof en snoepjes. Waar het verzamelen van ontelbaar veel Pokémon en de bijbehorende punten een doel op zich kan gaan worden, gaat het er bij APM natuurlijk om dat er een rationele verzameling van actuele applicaties wordt bijgehouden zodat er uiteindelijk goed geïnformeerde beslissingen over kunnen worden genomen. Deze worden vervolgens uitgedrukt in verbeterde bedrijfsresultaten, bijvoorbeeld door het realiseren van een effectiever IT-landschap  tegen lagere kosten.
afbeelding9.png

Afbeelding: de Pokébal is te typeren als een portfolio met een specifieke verzameling Pokémon.  Bron:http://pokemon-fano.wikia.com/wiki/Poke_Ball 

 

 

Wordt een APM-master!

Hoe hoger het level dat je bereikt als Pokérmon trainer in Pokémon Go, hoe meer skills en middelen je hebt om nog meer Pokémons te vangen en de concurrentie met andere gamers aan te gaan. Dit geldt ook voor APM: investeren in APM betekent dat je een serieuze capability opbouwt met mensen, methodes, kennis en kunde. Deze kan langzaam maar zeker doorgroeien tot een niveau waarop je continue je applicatieportfolio’s monitort en ingrijpt wanneer dat nodig is. Echte APM-masters hebben daardoor niet alleen volledige controle over de efficiëntie en effectiviteit van hun huidige applicaties, maar weten ook waar er “gaten” in functionaliteit en technologie zitten, zodat er gericht vernieuwd en geïnnoveerd kan worden.

 Afbeelding5.png

Afbeelding: de jonge Pokémonmeeste Ash Ketchum wordt u een meester in APM? Bron: http://www.excapistmagazine.com/forums/read/18.882695-Poll-Does-Ash-Katchum-look-10-years-old
 



Groeien met Bvolve

De Bvolve aanpak voor APM is gestaafd op het volgen van een gericht groeipad, waarbij organisaties eerst starten met het inventariseren en het organiseren van applicaties in een simpele of enkele simpele portfolio(‘s). De waardering van deze portfolio(‘s) vindt initieel plaats op basis van een simpele set waarderingscriteria (metrieken). Na verloop van tijd kunnen er meer specifieke portfolio’s worden gecreëerd op basis van specifieke doelen en aanpak (bijvoorbeeld rationalisatie of pace layering). Vervolgens kunnen ook de waarderingscriteria verfijnder gedefinieerd worden en eventueel op basis van real-time data een analyse van een portfolio kunnen leveren. Dit groeipad wordt geïllustreerd in onderstaande afbeelding.

afbeelding8.png

 

Nog niet deelgenomen aan ons onderzoek?

We willen natuurlijk vanuit Bvolve zo goed mogelijk aansluiten op de actualiteit met onze blogs. Om dat te kunnen blijven doen zijn we benieuwd naar uw ervaringen met APM. Heeft u onze enquete nog niet ingevuld, vul dan in een paar minuten onze survey in en ontvang na afloop het onderzoeksrapport met de bevindingen. Deze helpen u ook weer een stapje verder met APM!

Vul de enquete in

 

 

Geïnteresseerd?

Bvolve biedt een krachtige APM oplossing die erop gericht is om APM duurzaam en doelgericht in te zetten bij organisaties. Ga met ons in gesprek! Neem gerust contact op met Matthijs Scholten, consultant bij Bvolve.

 

New Call-to-action