Blijf op de hoogte:

Contact: 033-7410041

Blogs

Verbeter je communicatiekracht als architect met Infographics

Marleen Bax
0

Hoe vaak moet u uitleggen wat u nu eigenlijk doet als architect? Herkent u het gevoel dat u boodschap als architect niet direct helder is voor een breed publiek? Hoe verbetert u uw communicatiekracht?

quote2.jpgTegenwoordig worden we overspoeld met informatie. Men krijgt dagelijks het equivalent van 280 kranten aan informatie binnen via tv, internet, social media, in geschreven woord etc. Als architect draagt u hier ook graag aan bij door het verspreiden van informatie in de vorm van modellen, rapportages en allerlei documentatie. Echter zijn lezers en gebruikers sterk geneigd om documenten en artikelen te ‘scannen’, in plaats van ze echt te lezen. Hoe moeten we daar mee omgaan? Of hoe kunnen we daar zelfs gebruik van maken? Hoe brengen we de informatie terug tot de kern van het verhaal?

Hier komen infographics, ofwel informatieve illustraties, om de hoek kijken. Want dat een plaatje meer dan duizend woorden zegt, dat weten de meeste architecten wel. En dat we dit plaatje moeten aanpassen aan ons doel en onze doelgroep is ook bekend, maar dat valt nog niet mee. Dat is dan ook de reden dat Bvolve de training ‘Enterprise Architectuur Communicatie met Infographics’ heeft ontwikkeld. Hierbij worden infographics ingezet als alternatief middel om de boodschap voortkomend uit uw architectuur op effectieve wijze te communiceren.

infogr1.jpg

De infographics trainingen zijn niet voor niets een groot succes. Deelnemers kijken erop terug als “een zeer inspirerende dag”. Het is een energieke dag waar de cursisten een groot deel van de training onder begeleiding van Bvolve’s “infographics nerds” zelf aan de slag gaan in het ‘atelier’ met hun eigen uitdagingen. Aan het einde van de dag gaan zij naar huis met een eerste versie van hun infographic. 

Toen wij de cursisten vroegen: “Hoeveel besluiten zijn er daadwerkelijk genomen aan de hand van jouw architectuurplaten?” bleef het opvallend stil. Het bleek dat de bijdrage van architectuurproducten – zoals architectuurmodellen – aan daadwerkelijke besluitvorming onduidelijk is. Dit is een alledaags verschijnsel, aldus Krum (2014):

“Although models may be highly detailed and technically correct, one company could have hundreds of models to document. Just like a report that includes 100 similar bar charts, these models begin to all look the same to employees and are not memorable. Illustration and infographic design can help make these models unique engaging, and memorable to employees” (Krum, 2014)

Ofwel: infographics maakt Enterprise Architectuur communicatie memorabel!

Maar wat zijn infographics nou eigenlijk?
Infographics vangen een heel verhaal in krachtige beelden. Daarbij is het de kunst om de inhoud van de boodschap terug te brengen tot de pure essentie. Infographics zijn bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis, of het inzichtelijk maken van een concept of proces.

Hierbij is een infographic meer dan enkel datavisualisatie. Infographics zijn een groter, grafisch ontwerp dat datavisualisatie, tekst en afbeeldingen combineert in een formaat dat een compleet verhaal vertelt (Krum,2014). De definitie die wij als Bvolve dan ook voor het concept infographics hanteren is: visuele vertelkunst.

 quote1.pngHet doel van een infographic is het communiceren van informatie op een aantrekkelijke, begrijpelijke en memorabele manier. De toepassing van infographics is zeer divers. Infographics worden vaak toegepast in nieuws- en achtergrondartikelen, in financiële jaarverslagen en voor wetenschappelijke en educatieve doeleinden. En vanaf nu ook in Enterprise Architectuur!

 

 

Infographics als visuele vertelkunst

Een goed verhaal is de basis voor uw Enterprise Architectuur project en -communicatie.
Het creëren van een infographic gaat over storytelling door het combineren van datavisualisatie- en grafische designs. Maar het juiste verhaal op een aansprekende manier vertellen is een uitdaging. Een design aanpak is vereist voor het construeren en vertellen van aansprekende en complete verhalen. Denk dus na over hoe u de boodschap over de bühne gaat brengen.

Veel van de goede infographics volgen een simpel drie stappen plan:
• Introductie
• Kernboodschap
• Conclusie

Maar een goede storyline creëren klinkt eenvoudiger dan het is. Om dit te vereenvoudigen zijn er diverse technieken voor het creëren van een storyline. Tijdens de infographics training behandelen we een aantal innovatieve technieken die u hierbij helpen.

Visualiseer uw Enterprise Architectuur project
Een volgende stap is om uw storyline te vertalen naar een infographic, dit is waar het visualiseren begint. Wanneer u daadwerkelijk aan de slag gaat met het visualiseren van uw project zijn er een aantal ‘design rules’ om u hierbij meer houvast te geven.

 “Design matters. But design is not about decoration or about ornamentation. Design is about making communication as easy and clear for the viewer as possible” (Garr Reynolds, Presentation Zen)

 Een greep uit de design rules voor een infographic zijn als volgt (Krum, 2014):
• Wees nauwkeurig
• Kies een aansprekend onderwerp
• Gebruik herkenbare/bekende symbolen en technieken
• Focus op de kernboodschap
• Visualiseer wanneer mogelijk
• Minimaliseer tekst
• Wees transparant over data
• Geef voldoende aandacht aan details

 

Meer weten?

Herken jij bovengenoemde uitdagingen? Zie jij ook de toegevoegde waarde van infographics voor jouw Enterprise Architectuur en bent u op zoek naar een effectieve aanpak? Schrijf u dan in voor de eerstvolgende training

 

 

Bronvermelding: Cool Infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design – Krum, 2014

 

Infographic