Blijf op de hoogte:

Contact: 033-7410041

Blogs

Waar IT4IT de oplossing voor is

Sander van Hoeve
0

In mijn vorige blog maakte je kennis met het nieuwe IT business model IT4IT. Ik liet zien waarom IT4IT succesvol gaat zijn. We zagen onder andere hoe IT4IT gaat zorgen voor een integraal beeld op de IT-functie. In deze blog neem ik je graag verder mee in die gedachte. Waarom is die integrale aanpak van de IT-functie nodig? Welk probleem gaat IT4IT oplossen? En hoe staat het er eigenlijk bij jouw organisatie voor?

 

Een geautomatiseerde digitale waardeketen - Toekomstmuziek?

Wat hebben Coolblue, Finn.no (de Noorse eBay), Booking.com gemeen? Het zijn relatief jonge en uiterst succesvolle bedrijven die allemaal bekend staan om hun uitstekende websites. Wist je dat juist die websites de laatste jaren enorm veranderd zijn? Waar deze bedrijven in het verleden hun site in een aantal releases per jaar vernieuwden, wordt de site nu letterlijk continu aangepast. Deze aanpassingen worden gedaan op basis van heel veel kleine experimenten waarbij de bezoekers van de site, zonder dat ze het in de gaten hebben, de proefpersonen zijn. Iedere aanpassing (van een andere positie van een knop tot de kleur van een balk) wordt getest. Leidt dit tot meer kopers of meer tevreden klanten? Dan wordt de aanpassing automatisch goedgekeurd. Een van de pijlers onder dit automatisch testen van wijzigingen is een perfect ingerichte digitale waardeketen waarbij gebruik wordt gemaakt van continuous integration.

 

Waarom we niet allemaal een geautomatiseerd proces hebben

Voor veel bedrijven is het geheel automatisch verlopen van dit proces nog toekomstmuziek. Het blijkt zelfs erg lastig om stappen te zetten naar die toekomstige situatie. Dit kent twee hoofdoorzaken, namelijk:

  • de manier waarop de huidige situatie is georganiseerd;
  • het ontbreken van een richtinggevende visie op de toekomstige situatie.

IT4IT beschrijft het proces (De Digitale Waardeketen) van idee naar digitale realisatie van dat idee. Dit proces loopt via vier, bij de meeste organisaties herkenbare stappen: plan, build, deliver, run. Graag belicht ik drie elementen van De Digitale Waardeketen die leiden tot een verdeelde keten en daarmee een slecht lopend proces: 

  • Methoden
  • Rollen
  • Software

 

Verschillende frameworks

Als je vervolgens kijkt naar de frameworks die je tegenkomt in De Digitale Waardenketen, dan kan je daar ook een aardig boek over volschrijven: EPM, PPM, Scrum, SaFe, ITIL, BiSL, TOGAF. Iedere rol in De Digitale Waardeketen lijkt wel met zijn eigen framework te komen! Hoe sluiten die frameworks dan op elkaar aan? Gekscherend: Hebben we daar weer een alles omvattend overall framework voor nodig? 

 

Een waardeketen met veel verschillende rollen

IT4IT de kloof tussen business en IT.png

Een greep uit de mogelijkheden: Business managers, Proces analisten, Business Architecten, CIO’s, IT managers, Service Managers, Technisch Beheerders, Projectleiders, Scrummasters, Functioneel beheerders… en ik kan nog wel even doorgaan. Een bont gezelschap aan rollen!

Nu heb ik een aantal vragen voor je: hoe vaak zie jij in de kantine deze mensen met elkaar lunchen? Hoeveel contact is er tussen de manager financiën en de technisch beheerder? Stel dat ze in een positief geval elkaar wel spreken, begrijpen ze elkaar dan ook? Spreken ze dezelfde taal? En nog belangrijker, streven ze ondanks dat ze werken in dezelfde waardeketen, wel de dezelfde belangen na?

Yves Morieux (zijn TED talk is het kijken meer dan waard) beschrijft samenwerking in een waardeketen op een zeer treffende manier. Alles wat in stap 1 van de keten gebeurt, heeft gevolgen voor de medewerker in een volgende stap. Alleen als alle stappen met elkaar in sync zijn, kan een waardeketen echte toegevoegde waarde leveren. Dat klinkt logisch, maar als je De Digitale Waardeketen beschouwt, zie je veelal het tegenovergestelde gebeuren: projecten worden onder tijdsdruk snel opgeleverd en veroorzaken problemen voor de beheerorganisatie en daarmee voor de klant.

 

Silo’s!

Als ik kijk naar De Digitale Waardeketen, kan je maar een conclusie trekken: de keten bestaat uit een aantal silo’s die het lastig vinden om met elkaar samen te werken. Door die eigen taal, de verschillende frameworks en vele softwarepakketten.

Wil je meer weten over De Digitale Waardeketen of de IT4IT referentiearchitectuur? Neem dan contact op met Sander van Hoeve of bezoek het gratis IT4IT event

 

Whitepaper De Digitale Waardeketen/IT4IT

Benieuwd naar meer informatie over De Digitale Waardeketen en IT4IT? Download dan de whitepaper: The Digital Value Chain, An Introduction to IT4IT. Je kunt de whitepaper via de onderstaande button downloaden.

New Call-to-action

 

IT4IT, Wat is de toegevoegde waarde van IT4IT?, Waar IT4IT de oplossing voor is, Wat is IT4IT?, de digitale waardeketen, Wat is de toegevoegde waarde?, Samenwerken in een waardeketen, Multidisciplinaire samenwerking