Blijf op de hoogte:

Contact: 033-7410041

Blogs

Waarom IT4IT organisaties gaat helpen?!

Sander van Hoeve
0

Sinds enige maanden ben ik gefascineerd door IT4IT. IT4IT is het nieuwe business model voor (interne) IT afdelingen. Nu hoor ik je denken: nieuw business model? Waarom heeft een IT-afdeling een nieuw business model nodig? We hebben toch al ITIL, COBIT, BiSL en andere modellen met een vier of vijf letterige afkorting? Eens, die zijn er ook. En die modellen doen het best aardig, maar ik geloof dat juist IT4IT de IT-afdelingen nu echt een stap vooruit gaat helpen. Graag neem ik je mee in zaken die dit nieuwe IT4IT model tot een succes gaan maken.

Even een stapje terug, waar hebben we het precies over? Stel je werkt binnen een grote organisatie. In die organisatie werk je voor de afdeling die IT levert aan de rest van de organisatie. De interne IT-afdeling zo gezegd. Jouw afdeling is een belangrijke afdeling, want het hele bedrijf wil dat jij ze helpt bij het digitaliseren. Of het nu gaat om het bouwen van een nieuwe website, het kopen van nieuwe customer relationship (CRM) software of het leveren van een iPad. Het zijn allemaal diensten die jouw afdeling levert aan de rest van het bedrijf. Daarmee ligt er ook een behoorlijke druk op jouw afdeling. Stel dat jullie de nieuwe website niet op tijd leveren of dat de kosten voor die website veel hoger blijken uit te vallen. Helaas zijn het problemen die ik als adviseur maar al te vaak tegenkom. IT4IT biedt een oplossing voor deze problemen door te focussen op het besturen van IT als een bedrijf: Running IT as a business.

 

IT4IT is direct te begrijpen: de waardeketen

Hoe ziet die business er dan uit? Met die vraag komen we gelijk op een eerste reden waarom ik geloof dat IT4IT ons gaat helpen. IT4IT is namelijk een model dat juist jou als CIO, enterprise architect, projectleider of beheerder in die IT-afdeling, gaat helpen bij het begrijpen en organiseren van je eigen afdeling. Sterker nog, met dit model kan je ook eenvoudig aan de rest van de organisatie uit uitleggen wat jullie doen.

Het model doet dit door de waardeketen (van Michael Porter) centraal te stellen. Deze waardeketen is direct herkenbaar. Al snel merk je dat mensen zichzelf gaan plaatsen in de keten en er mooie gesprekken ontstaan: Waar werk jij? En hoe werk je dan met die medewerker in de volgende stap samen? De waardeketen is direct herkenbaar!  

De digitale waardeketen 

De IT Waardeketen (Bron - The Open Group)

 

Wat is de toegevoegde waarde van IT4IT?

De grootste meerwaarde van IT4IT voor mij is het integrale beeld dat het model biedt. Waar ander modellen als ITIL focussen op een deel van het IT-proces, neemt IT4IT je mee door alle stappen. Van business idee, tot geleverd en beheerd product met business waarde. Hiermee pakken de makers van IT4IT een van de grootste problemen binnen IT-afdelingen aan: de verzuiling van de IT-fabriek.

De gemiddelde IT-afdeling bestaat uit drie á vier subafdelingen:
• Strategie, portfolio en architectuur;
• Projecten: het bouwen van digitale producten;
• Service management;
• Beheer

Vraag een medewerker in een van deze afdelingen hoe de samenwerking met de andere afdelingen gaat en hij is het eerste kwartier nog niet uitgeraasd. Door integraal naar het proces te kijken, te focussen op de ontzuiling, de juiste KPI’s te benoemen voor het gehele proces en vervolgens daarop te sturen, kunnen we een stap maken naar een waardeketen die beter gaat presteren.

 

IT4IT: Business waarde in iedere stap

Een van de kritieken die ik hoor op IT4IT is de naam. Te veel IT. Ongeacht wat ik van de naam vind, beseften de makers van het model (met o.a. Shell, Achmea en de Rabobank niet de minsten) juist dat het niet om IT ging, maar om het creëren van business waarde. Daarom kozen zij voor de waardeketen als centrale plaat. Iedere stap (value stream genoemd) in het proces moet business waarde toevoegen. Het model dwingt je om heel kritisch naar het leveren van toegevoegde waarde te kijken.    

 

Een taal voor de hele afdeling

De eerdergenoemde verzuiling van de IT-afdeling heeft ook op software gebied plaatsgevonden. Ieder van de boven beschreven afdelingen heeft zijn eigen softwarepakketten met een eigen manier van het vastleggen van informatie. Dit maakt de samenwerking op zijn minst gezegd complex.

Stel je een broodbakfabriek voor waar de medewerker die de oven bedient rekent in graden Fahrenheid, de persoon die het brood verpakt gebruik maakt van graden Celcius en de manager een rapportage in Kelvin wil. Dat wordt lastig samenwerken. Dit is precies wat er de IT-fabriek aan de hand is.

Om dit probleem op de lossen biedt IT4IT biedt één taal voor heel de fabriek. En met die taal zet de fabriek ook nog eens een standaard naar de softwareleveranciers van de fabriek. Ik verwacht dat gezien de omvang van de partijen die werken aan IT4IT, dit in de nabije toekomst de standaard gaat worden voor de software voor IT-afdelingen.

 

Wil je meer weten over De Digitale Waardeketen/IT4IT? Neem dan contact op met Sander van Hoeve.

 

De Digitale Waardeketen/IT4IT Slidedeck

Benieuwd naar wat De Digitale Waardeketen en IT4IT precies inhouden? Download het slidedeck en kom erachter.

New Call-to-action

de digitale waardeketen, digitale waardeketen, Wat is De Digitale Waardeketen?, Wat is IT4IT?, IT4IT, Digitale enterprise, Multidisciplinaire samenwerking, Business waarde, Wat is de toegevoegde waarde van IT4IT?, digitalisering